Co to jest sprężarka?

wahacze
Sprężarka ? maszyna energetyczna, której zadaniem jest podwyższenie ciśnienia gazu lub wymuszenie jego przepływu (nadanie energii kinetycznej). W sprężarce ciśnienie ssawne - ps jest nieznacznie niższe od ciśnienia atmosferycznego (na tyle tylko by zachować zdolność ssania), zaś ciśnienie tłoczne pt znacznie wyższe od atmosferycznego, jak na to wskazuje parametr ?. Sprężarki, w których ps jest znacznie niższe, a pt tylko nieznacznie wyższe od ciśnienia otoczenia, nazywane są pompami próżniowymi. Sprężarki w czasie pracy wydzielają dużą ilość ciepła, które musi być odprowadzone.
Układy chłodzenia sprężarek są podobne do układów chłodzenia silników spalinowych. Dla mniejszych jednostek stosuje się chłodzenie bezpośrednie, dla większych pośrednie z chłodnicą. Sam sprężany gaz w wielu przypadkach jest również chłodzony poprzez chłodzenie między stopniowe (intercooler). Sprężarki są szeroko stosowane zarówno w przemyśle (napęd różnego rodzaju narzędzi - kluczy pneumatycznych, szlifierek, wiertarek, młotów, piaskowanie, malowanie natryskowe, dystrybucja gazów technicznych, pompowanie opon samochodowych, przetłaczanie gazu ziemnego, podnoszenie ciśnienia w układach turbin gazowych, turbodoładowanie silnika spalinowego), transport materiałów sypkich, jak i w gospodarstwie domowym (chłodziarka, wentylator, odkurzacz, suszarka do włosów, i inne). W technice występuje często konieczność uzyskiwania stosunkowo wysokich ciśnień sprężanego gazu.
Ponieważ gaz jest ściśliwy, więc do jego sprężenia potrzebna jest znaczna ilość energii.
Zapotrzebowanie energetyczne procesu sprężania można obniżyć poprzez zastosowanie chłodzenia międzystopniowego. Sprężanie przebiega wtedy w dwóch etapach: wstępnie sprężony gaz przepływa przez chłodnicę międzystopniową (będącą wymiennikiem ciepła), po czym jest dalej sprężany w następnej części sprężarki. Liczba chłodnic może być większa.

Jeśli byłaby nieskończenie wielka, chłodzenie byłoby izotermiczne.

Zwykle w technice stosuje się jedną chłodnicę międzystopniową.
Korzyści energetyczne wynikają z mniejszej pracy sprężania gazu o niższej temperaturze.
Wstępnie sprężony gaz (po sprężaniu adiabatycznym) posiada temperaturę odpowiednio wyższą od temperatury otoczenia, więc stosunkowo łatwo jest go schłodzić.

Po schłodzeniu praca sprężania (praca pobrana przez sprężarkę do uzyskania odpowiedniego ciśnienia) będzie mniejsza.Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Spr%C4%99%C5%BCarka

Praktyczne porady dla kupujących używany samochód

Przy kupowaniu używanego samochodu trzeba uważać, ponieważ istnieje spore ryzyko kupienia auta powypadkowego, mimo deklarowanej bez wypadkowości.
Jako początkujący kierowca kupujący swoje pierwsze, wymarzone auto warto zabrać ze sobą kogoś bardziej doświadczonego, aby zerknął na pojazd bardziej fachowym okiem.
Powinniśmy uważać na auta, które mają inny kolor lakieru niż fabrycznie dostępne.
Należy też zwrócić szczególną uwagę na pracę silnika na niskich obrotach, hamulce oraz na ogólny stan wnętrza pojazdu.
Wytarte do połysku obicie kierownicy przy deklarowanym przebiegu 40 tyś.
jest wręcz niemożliwe.
Warto też przejrzeć historię pojazdu po numerze VIN, może to dostarczyć wielu ciekawych informacji o historii auta.

Wykorzystanie turbiny

wahacze Turbosprężarka popularnie nazywana turbiną to maszyna wirnikowa, która składa się z turbiny i sprężarki.
Turbina i sprężarka w tej maszynie osadzone są na jednym wale.
Turbosprężarka służy do doładowania silnika spalinowego lub kotła spalinowego.
Turbina znajdująca się w turbosprężarce zasilana jest spalinami z silnika spalinowego, sprężarka natomiast zasila silnika sprężonym powietrzem.
Do cylindra trafia duża ilość powietrza, co daje większą moc silnika.
Obroty sprężarki zależą od ilości gazów dostarczanych do niej.
Nowoczesne turbosprężarki mają mniejszy moment bezwładności niż turbosprężarki starszego typu.

Zastosowanie turbosprężarki w silniku powoduje wzrost sprawności silnika, wzrost wysilenia, co sprawia, ze silniki mogą być mniejsze i lżejsze, lepszą charakterystykę silnika, lepsze opłukanie cylindra ze spalin, brak wyczuwalnego spadku mocy.

Wadą turbosprężarek jest wzrost temperatury czynnika roboczego.
Aby uniknąć przegrzania części i schodzić ją stosuje się chłodnice w układzie doładowania.
.

Widok do druku:

wahacze