Silnik rzędowy

Silnik wycieraczek Silnik wycieraczek
Silnik rzędowy jest to silnik spalinowy wielocylindrowy, w którym cylindry usytuowane są w jednym rzędzie.
Silniki takie stosowane są głównie w motoryzacji, do napędu samochodów i motocykli.

Silniki rzędowe oznacza się w Polsce Rx ? gdzie x oznacza liczbę cylindrów.

W praktyce spotyka się: R2 ? taki układ miał silnik stosowany w Polskim Fiacie 126p, jest także stosowany w niektórych modelach Fiata (najpierw Fiat 500), R3 ? układ znany m.in.
z silnika stosowanego w samochodzie Syrena, Daewoo Tico czy Škoda Fabia i Volkswagen Polo IV R4 ? najpopularniejszy typ silnika rzędowego stosowany przez wielu producentów.

Silnik używany także w tankietce Tančik vz.33, R5 ? silniki pięciocylindrowe rzędowe stosuje m.in.

Volvo, Lancia, Ford, Volkswagen np.: LT 35 , bardzo często Audi i dawniej Mercedes-Benz, R6 ? silniki sześciocylindrowe rzędowe stosuje m.in.

Volvo, BMW, dawniej Mercedes-Benz i Opel, R8 ? silniki ośmiocylindrowe rzędowe stosowano głównie przed II wojną światową, niekiedy były to jednostki powstałe z połączenia szeregowego dwóch silników R4. Przy silnikach z większą liczbą cylindrów rzadko stosuje się układ rzędowy z uwagi na dużą długość silnika, częściej układ widlasty.

Cylindry w silnikach rzędowych mogą być usytuowane pionowo, poziomo lub ukośnie. Silniki czterosuwowe rzędowe posiadające 6 cylindrów (i więcej) mają pełne wyrównoważenie od sił I i II rzędu i z tego powodu są chętnie stosowane jako źródło napędu samochodów ciężarowych.

Silniki 4 cylindrowe mają wyrównoważenie częściowe, natomiast w silnikach 3 cylindrowych stosuje się wałek wyrównoważający celem zmniejszenia poziomu drgań. Jako silniki rzędowe, zwłaszcza w lotnictwie, określa się także silniki widlaste, silniki w układzie W i w układzie X czy układzie H (w odróżnieniu od silników gwiazdowych).Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_rz%C4%99dowy

Złomowanie 'od kuchni'

Jak oddać auto na złom? To pytanie mogą sobie zadawać właściciele starych i niedziałających pojazdów mechanicznych. Tak naprawdę to nie wymaga od posiadacza auta praktycznie niczego poza dowodem tożsamości i dokumentem potwierdzającym, że to my jesteśmy właścicielami pojazdu (karta pojazdu, umowa kupna-sprzedaży, testament, poświadczenie notarialne).
Resztę formalności załatwi za nas firma złomująca.
Do naszego obowiązku należy jeszcze tylko wyrejestrowanie pojazdu w urzędzie z pomocą dokumentów, które wypełni firma odkupująca pojazd.

Licencję od nich zakupiła

Silnik rotacyjny ? rodzaj lotniczego silnika spalinowego o zapłonie iskrowym, w którym obraca się kadłub silnika z cylindrami, a wał korbowy jest nieruchomy i stanowi element mocowania silnika do konstrukcji samolotu.
Najczęściej budowane były w układzie gwiazdowym, rzadziej podwójnej gwiazdy, sporadycznie w układzie przeciwbieżnym.

Przede wszystkim silniki rotacyjne stosowane były jako silniki lotnicze, gdzie kadłub silnika był połączony ze śmigłem.

Jest to odwrócenie zasady mocowania typowego silnika gwiazdowego, który jest nieruchomy, a w którym wał korbowy jest ruchomy i połączony ze śmigłem.
Mieszanka paliwowo-powietrzna w silnikach rotacyjnych była dostarczana przez wał korbowy.
Dolot realizowany był poprzez szczeliny w cylindrze (silnik dwusuwowy) lub poprzez zawory w głowicy (silnik czterosuwowy).

Natomiast wydech był zawsze poprzez otwierany popychaczem zawór w głowicy. Silnik rotacyjny w układzie podwójnej gwiazdy Silnik rotacyjny został po raz pierwszy szeroko zastosowany przez Francuzów ? braci Laurenta i Louisa Séguin, którzy zaczęli produkować silniki pod nazwą Gnôme.

Licencję od nich zakupiła m.in. niemiecka firma Oberursel.

Silniki rotacyjne stosowane były szeroko w początkach lotnictwa i w okresie I wojny światowej do napędu lekkich samolotów, w tym wielu ówczesnych myśliwców (np.

Nieuport 11, Fokker E.III). Osiągały one moc od 50 KM, przez ok.
100 KM (typowe silniki) do ok.
200 KM.

Oprócz lotnictwa, sporadycznie silniki rotacyjne były używane do napędu samochodów lub motocykli (Megola).Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_rotacyjny.

Widok do druku:

Silnik wycieraczek